antonaskenström Anton
Anton Askenström

Hej Anton! Vem är du?

Anton heter jag & är 26 år gammal. Jag är med och driver Swedish Tonic där jag ansvarar för vår e-handel såväl som marknadsföring. Kom in på e-handel & sociala medier när jag var 16 år och drog igång min första e-handel som sålde mobilskal. 

Född & uppvuxen i Stockholm där jag numera bor igen efter en visit till Uppsala där jag pluggade ekonomi, vilket också blev startskottet till Swedish Tonic. 

När jag inte jobbar (vilket jag gör för det mesta känns det som) älskar jag att träna, gå på fotboll & resa (inte i dessa tider kanske, men i normala fall). 

Visst är det så att Swedish Tonic startade i era studentlägenheter? Berätta, hur gick det till?

bts Anton

Det stämmer! Det hela började våren 2016 när jag & två killar vid namn Viktor & Gustaf pluggade i Uppsala. Viktor hade läst om tonicens historia på nätet och att man kunde göra det själv hemma. Han ringde över Gustaf och tillsammans beställde de hem lite ingredienser och flaskor. De började koka tonic hemma i Gustafs kök och fyllde upp några flaskor som de sedan gav bort på en fest. Många tyckte att det var gott & idéen att starta ett företag kom in i bilden. 

Jag och Gustaf hade lärt känna varandra genom en förening som heter Uppsalaekonomerna. Han hade från en gemensam vän hört att jag hade en bakgrund inom e-handel, företagande & marknadsföring. Gustaf kom således till mig och bad om lite hjälp. Lite hjälp blev snabbt ganska mycket hjälp (han är bra att övertyga människor :)) och några veckor senare slog vi tre våra kloka huvuden ihop och började fokusera på Swedish Tonic.

Kort därefter var vi med i en entreprenörstävling i Uppsala, motsvarande Dragons Den, där vi fick en liten investering och ett gäng duktiga entreprenörer på köpet. Det var då Swedish Tonic AB föddes & vi faktiskt insåg att det här kunde bli något. 

Hur ser produktionen ut idag, och hur tänker ni kring ingredienser och smaksättning?

bts2 Anton

Vi tillverkar fortfarande grunden själva till all vår tonic utanför Uppsala. Vår tonicsirap buteljerar vi även helt själva där medan vårt tonicvatten buteljeras på ett annat ställe i Sverige.

Vår filosofi är att inget slår riktiga råvaror och därför använder vi alltid riktiga juicer, riktig fläderblom & riktig kinabark. Det gör att vår tonic får en helt annan komplexitet och smak än den tonic de flesta är van vid att dricka, som är gjord på socker & aromämnen. 

Nu är det snart jul och vi säljer givetvis er alkoholfria snaps samt glögg, hur gick tankegången bakom dem?

Glöggen kom till första gången tack vare våra vänner på Stockholms Bränneri. Tillsammans med dem gjorde vi en GT-glögg som såldes på Systembolaget. Inför förra året valde vi både att släppa en egen variant och i samband med det valde vi att släppa en alkoholfri glögg. Vi har en filosofi att alla våra produkter ska vara goda att dricka som de är utan alkohol, och därför blev det rätt naturligt att även ta fram en alkoholfri glögg, och så småningom snaps. 

Idéen till snapsen kom till när vi funderade på vad nästa produkt efter glöggen skulle vara. Vi insåg att marknaden för snaps sett likadan ut länge och behövde ett nytt modernt & spännande tillskott. Som ovan nämnt så blev det självklart att släppa en alkoholfri snaps också. Oavsett om någon konsumerar alkohol eller inte (eller bara vill moderera sitt alkoholintag) ska denne kunna sjunga med i snapsvisan och känna sig delaktig. 

Att ta fram en alkoholfri snaps var knepigt dock och krävde extremt mycket R&D. Slutresultatet blev faktiskt rätt bra måste jag säga

Swedish Tonic
Handla
Hemsida
Instagram
Facebook